Ekzém - ako zvládnuť zhoršenie prejavov v zime

 

Prichádza zima a spolu s ňou pre niektorých z nás každoročne svrbivá, začervenaná, zapálená, extrémne vysušená pokožka na najrôznejších miestach na tele.  Zaraďujete sa do tejto skupiny?  Ekzém sa v zime vytvára preto, že je vzduch suchší ako obvykle.  Poďme sa mrknúť na tipy, ktoré by vám mohli od „sezónneho“ ekzému pomôcť.

 

 

Čo je vlastne ekzém?

 

Ekzém, alebo atopická dermatitída, kožné ochorenie, ktoré spôsobuje suchú, šupinatú, svrbiacu vyrážku v hornej časti kože.  Ak máte ekzém, trápia vás pravdepodobne tieto príznaky:

 

suché, šupinaté miesta, ktoré môžu mať červenú až hnedosivú farbu

 

 * svrbenie a citlivá koža

 

 * malé, vyvýšené hrbolčeky, z ktorých by po poškriabaní mohla uniknúť tekutina

 

 

Ekzém sa často po prvýkrát objavuje u detí – vo veku 5 rokov má 1 z 10 detí diagnostikovaný ekzém.  Mnoho detí prerastie ekzém v období dospievania.  A asi 50% detí bude mať ekzém aj v dospelosti.  Možno je však aj variant, že sa ekzém prvýkrát objaví až v dospelosti.

 

 

Ďalším termínom pre ekzém je atopická dermatitída.  „Atopický“ sa týka stavov, ku ktorým dochádza, keď je niekto príliš citlivý na alergény v prostredí.  „Dermatitída“ popisuje zapálenú kožu.

 

Existuje množstvo spúšťačov, ktoré spôsobujú ekzém, avšak najčastejšie uvádzaným dôvodom je genetika.

 

 

Prečo sa ekzém zhoršuje v zime?

 

Suchý vzduch v kombinácii s vnútornými vykurovacími systémami pokožku skrátka vysušujú.  Ekzém vzplanie, pretože pokožka sama nemôže udržať vlhkosť.  Vzniknúť môže tiež preto, že nosíte až príliš veľa vrstiev oblečenia, alebo si napríklad často užívate horúci kúpeľ.  To sú práve veci, ktoré robíte s najväčšou pravdepodobnosťou v chladných mesiacoch.

 

 

Ekzém môže byť tiež spôsobený:

 

dráždením kože

 

stresom

 

infekciou

 

vystavenie určitým alergénom, ako je prach alebo napríklad zvieracia srsť

 

 

V boji s ekzémom v zime môžete vyskúšať nasledujúce:

 

 

VYNECHAJTE HORÚCE KÚPELE

Keďže teplo môže spôsobiť vysušenie pokožky, nepreháňajte to s horúcimi kúpeľmi.  Namiesto toho použite radšej teplú vodu a nesprchujte sa viac, než je potrebné.  Tiež obmedzte čas strávený vo vani.  Napríklad kúpeľ u detí by nemal presahovať 5-10 minút.  Aby vaša pokožka bola pri kúpaní vlhká, používajte zvlhčujúce produkty.  Po kúpeli alebo sprche pokožku uterákom nedrhnite, ale jemne ju osušte.  Trenie uterákom môže ekzém podráždiť.

 

 

DÍVAJTE SA NA ZLOŽENIE PRODUKTOV

Pokiaľ máte ekzém, je vaša pokožka citlivejšia.  Vyhýbajte sa produktom, ktoré obsahujú nežiaduce prísady.  Odporúčame produkty bez parfumácie, farbív a alkoholu.  Používajte pracie prostriedky, ktoré sú určené na citlivú pokožku.

 

 

VYHNITE SA KONTAKTU S URČITÝMI MATERIÁLMI

Niektoré vlákna, ako je napríklad vlna alebo nylon, môžu spôsobiť podráždenie či prehriatie pokožky, a tým následne vzplanutie ekzému.  Obliekajte sa preto do priedušných materiálov, ako je bavlna.  Nezabudnite ani na posteľnú bielizeň - pozerajte sa, aby bolo vyrobená z priedušných tkanín.

 

 

PITE DOSTATOK VODY

V zime sa na to často zabúda, pretože telo si nehovorí o doplnení tekutín tak, ako tomu býva v horúcich letných dňoch.  Aj v zime platí, že by človek mal vypiť 2-3 litre čistej vody denne.  Hydratácia tela pomôže udržať aj pokožku hydratovanú.

 

 

DOPLŇTE VITAMÍN D VO FORME DOPLNKU STRAVY

Podľa štúdie Massachusetts General Hospital môže doplňovanie vitamínu D skutočne zlepšiť vyskytujúci sa ekzém.  Štúdia skúmala 100 školákov a zistila, že u detí užívajúcich pravidelne vitamín D vo forme doplnku bolo zaznamenané zníženie symptómov zimného ekzému.

 

 

NEZABUDNITE MAZAŤ

Z našich produktov sa aj podľa spätných väzieb zákazníčok osvedčil na ekzémy:

 

Marhuľový olej

 

Rascový olej

 

Višňový olej

 

Mimi balzám

 

 

Pred použitím oleja nezabudnite pokožku navlhčiť

 

Harmančekovou vodou

 

 

POTRAVINY, KTORÉ ZARADIŤ DO JEDÁLNIČKA

 

Sú potraviny, ktoré môžu byť prospešné pri boji s ekzémom.  Ide napríklad o ovocie a zeleninu, ktoré môžu chrániť pred oxidačným stresom, poškodením buniek a zápalmi.  Napriek tomu, že štúdie na ľuďoch sú stále obmedzené, niektoré výskumy naznačujú, že znižovanie oxidačného stresu by pri boji s ekzémom mohlo hrať veľkú úlohu.

 

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5075620/

 

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7139929/

 

 

Pomôcť môže tiež zaradenie probiotík prostredníctvom fermentovaných potravín alebo doplnkov stravy.  Podľa jedného prehľadu 13tich štúdií,  boli určité kmene probiotík účinné pri znižovaní závažnosti ekzému u detí.  Išlo konkrétne o Lactobacillus fermentum a Lactobacillus salivarius.

 

 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28932705/

 

 

Ďalšie štúdie a výskumy sú však stále potrebné…

 

Úplne najlepším variantom je však porozprávať sa o zmene stravovania s vašim lekárom.

 

 

 

 

 

Dúfame, že tipy pomôžu.  Prajeme pohodový deň a čo najmenej trápenia s ekzémami!